Talentmanagement: type-interview
Specifieke kernkwaliteiten en aandacht
De doelstelling van een type-interview is niet identificatie met een type,
het doel is om te ontdekken welk patroon van denken-handelen-voelen het persoonlijke automatisme is. Het brengt bewustwording van het patroon waarin de medewerker gevangen zit, om het te veranderen.
Deze bewustwording maakt dat we leren waarom we doen wat we doen. Motivatie achter ons gedrag wordt helder wat een positief effect heeft op professioneel functioneren. Medewerkers krijgen door het type-interview meer zelfinzicht en zelfwaardering waardoor verdediging in communicatie niet langer nodig is. Dat bespaart alle betrokkenen in (dreigende) arbeidsconflicten tijd en energie.
Naast de functie van een type-interview binnen een een individueel coachtraject, heeft het ook een meerwaarde in de selectieprocedure voor nieuwe medewerkers. Een goed functionerend team kent een goed evenwicht tussen alle aanwezige kernkwaliteiten. Wanneer bekend is in welke type-patronen de teamleden zich herkennen, worden lacunes en sterke punten van het team concreet en helder. Meer informatie over de enneagramtypen is te ontdekken in deze podcast.
Hoe ouder ik word, hoe meer geïnteresseerd ik raak in de manier waarop we ‘de waarheid’ bekijken. Want wat belangrijk is, is hoe we gebeurtenissen beleven. Onze perceptie bepaalt hoe onze wereld eruit ziet.
De enneagramtypen tonen ons 9 verschillende vormen van selectieve perceptie. Uiteindelijk laat het instrument ons 108 percepties zien van (vaak onbewuste) automatische aandacht, 108 verschillende referentiekaders. Voor het optimaal functioneren van medewerkers, is het relevant om te weten wat hun automatische communicatiepatronen zijn, herkenning van referentiekaders.
Alles wat aandacht krijgt, groeit. Daarom is het essentieel om bewust te zijn waar onze aandacht automatisch naartoe gaat. In een type-interview wordt de persoonlijke automatische aandacht onderzocht, om de ontwikkelpotentie zichtbaar te maken.
Als karaktertypering is het enneagram allesbehalve een statische benadering van menselijk gedrag.
Het is een aan de werkelijkheid getoetste wegwijzer, die het ingewikkelde patroon van functioneren van de menselijke psyche inzichtelijk maakt. De individuele verschillen worden niet weggepoetst.
Intensieve zelfreflectie en zelfkennis
In een individueel gesprek van ruim anderhalf uur, verhogen medewerkers hun zelfreflecterend vermogen. Dit is ook online mogelijk via beeldbellen. Het enneagram beoogt ieders zelfkennis op gedetailleerde wijze te vergroten. Dit begint met herkennen van eigen communicatiepatronen, valkuilen en kwaliteiten. Doelstelling van het type-interview is van de 9 typen er zoveel mogelijk uit te sluiten. We komen dus nog niet altijd op één type uit. Voor het proces van zelfonderzoek na het interview, is het beter om de overblijvende typen in de praktijk met elkaar te kunnen blijven vergelijken.
Er is speciaal leesmateriaal beschikbaar om het drijfverenonderzoek te versterken. Dit leesmateriaal is (na 17 jaar) vernieuwd waarover ik in dit filmpje meer vertel. In het type-interview kijken we naar de buitenkant van een type. Tijdens een eventuele vervolgsessie kijken we naar de binnenkant van het referentiekader. Die extra coachsessie is optioneel te boeken wanneer het passend is. Daarin verdiepen we het drijfverenonderzoek en ontvangen extra leesmateriaal om meer stappen te zetten in het loslaten van vaste patronen.