Verandering vraagt om doelgerichtheid

Hoe blijf je doelgericht?

Ken je dat? Je stelt je op 1 januari een doel en een maand later is er nog nauwelijks iets gerealiseerd. Heel frustrerend.. Hoe lukt het je toch om doelgericht daadkracht bij elkaar te rapen en voor verandering te zorgen?

Tijdens in-company trainingen die ik presenteer, geven deelnemers vaak aan dat ze iets tijdens hun werk willen veranderen, ze hebben ergens last van. We zijn helaas lang niet altijd bij machte om de situatie zelf te veranderen. Waar we meer invloed op hebben is op ons eigen gedrag. Daarom bevatten mijn trainingen ook altijd een element van zelfmanagement.

Zelfmanagement en werkdruk

Je leert met zelfmanagement zelf aan het roer staan, binnen de kaders van de organisatie. Het is gebruik maken van je eigen talent en het heft in eigen hand nemen.

Een voorbeeld is wanneer er geen mogelijkheid is tot uitbreiding van je uren, deze situatie blijkt niet te veranderen. Dan kun jij je werkdruk toch verlagen door zelf stappen te zetten op gebied van timemanagement. Je kunt aanleren beter te plannen of prioriteren, sneller grenzen aangeven nadat je ontdekt hebt waar jouw specifieke energielekken zich bevinden.
Dat is echter eenvoudiger gezegd dan gedaan..

Waarom verandering van gedrag?

Dit blog gaat over één van de belangrijkste aspecten die je nodig hebt om nieuw gedrag te realiseren. Voordat ik dat nader beschouw, leg ik nog even de nadruk op het nut van verandering.
Waarom zou je al die moeite doen om nieuw gedrag aan te leren?

Als je doet wat je altijd deed,
dan krijg je wat je altijd kreeg.

Dat wil je niet, je wilt je situatie veranderen omdat je werkdruk te hoog is of je niet senang voelt in je team of welke andere reden dan ook.

doelgerichtheid en support

Als je genoeg last van de situatie hebt, is de maat vol, dan is de motivatie tot verandering groot genoeg voor daadkracht.
Kortom; je wilt het anders maar hoe houd je die wens vol na 1 januari?

Hoe verander je?

Maak van je wens een realistisch en haalbaar doel. Een van de essentiële aspecten voor succes is support van mensen om je heen. Support kun je zien als steun, hulp en zelfs bescherming van anderen.
Vanuit de sport kennen we het effect van supporters op het zelfvertrouwen en waardering van bijvoorbeeld voetballers. Door applaus en steun helpen supporters onder meer het voetbalteam ongekende hoogtes te bereiken. Supporters zorgen er mede voor dat voetballers letterlijk op het doel af gaan. Ze helpen koers houden!
Ook jij kunt figuurlijk recht op je doel af gaan, jij kunt ook scoren met je doel voor ogen. Stel, je wilt efficiënter werken. Hoe realiseer je dat doel? En hoe organiseer je support om je op koers te houden?

Hoe organiseer je support?

Ik begrijp dat hulp vragen niet iedereen even makkelijk afgaat. Jezelf kwetsbaar opstellen of je eigen trots omzeilen is zeker niet eenvoudig. Daarom volgen een aantal handvatten om toch deze stap te kunnen zetten en verandering aan te kunnen pakken. Trots of kwetsbaarheid kunnen managen is op zichzelf al een enorme stap in professionele ontwikkeling.

Zeven handvatten om te implementeren:

  • Realiseer je dat jij het lef hebt om een ontwikkelstap te willen zetten. Je hebt de moed om anderen steun te vragen. Dat is een kwaliteit! Waardevol, want zonder deze eerste stap bereik je nooit een doel. Daarnaast helpt het om te weten dat iedereen kan en vaak wil groeien. Je bent echt niet de enige!!
  • Het helpt enorm als je de collega’s die je vraagt voor steun, bewust uitkiest. Zorg ervoor dat er tussen jullie een stevige vertrouwensband is. Vraag support aan iemand die je open en eerlijk feedback geeft en tegelijkertijd jou waardeert en je capaciteiten ziet. Dan heb je draagvlak voor dit ontwikkeltraject.
  • Daarnaast zou je samen met een collega een ontwikkeltraject kunnen realiseren. Wanneer je beide nieuw gedrag wilt aanleren kun je elkaar over en weer steunen. Deze wederkerigheid zorgt voor balans in de verhouding tussen jullie beide.
  • In een training ontstonden onlangs spontaan intervisiegroepen vanwege bovenstaande tip. Als je eens per maand of kwartaal een uur bij elkaar komt, kun je in een groep effectief van elkaar leren. Hiervoor zijn diverse methodieken te hanteren. De vorm die past bij een groep maakt het leren en ontwikkelen concreet, helder en daadkrachtig. In de zoektocht naar passende intervisiemethoden wil ik je graag helpen.
  • Een andere tip is: vraag een specifieke collega je complimenten te geven over je nieuwe gedrag. Misschien ziet hij of zij eerder jouw groei dan wat je zelf opmerkt. We kijken vaak te kritisch naar onszelf. Dit belemmert onze ontwikkeling.
  • Plan deze feedback momenten op vaste dagen en tijdstippen in. Bijvoorbeeld aan het einde van de werkdag of voor de vrij-mi-bo als afsluiter van de week. Na positieve feedback kun je ontspannen naar huis.
  • Last-but-not-least schrijf je doel op, maak het zichtbaar. Plak het op je agenda, smartphone of spiegel, zodat anderen erop reageren. Zorg ervoor dat het gaat leven door er ook in privésituatie aandacht aan te besteden. Dan blijft je doel voor ogen en krijg je ook vanuit je gezin support om je resultaat te bereiken. Zo houd je koers!

Succes

Ik wens je veel succes toe met je nieuwe ontwikkelstap naar een evenwichtige en plezierige werkdag. Als je wilt dat ik meedenk kun je gratis en vrijblijvend een kennismakingsgesprek aanvragen.
Ik ben nieuwsgierig naar welk doel jij gehaald hebt en met name hoe je support organiseerde. Wil je jouw antwoord met me delen het in onderstaand commentaarveld? Zo inspireer je anderen en realiseren we samen meer werkplezier.

Om mijn dankbaarheid voor je input te tonen, stuur ik jou de

7-daagse challenge; Timemanagement

Met deze gratis challenge kun je zelf aan het werk.
Aan de hand van zelfreflectievragen en oefeningen, ontwikkel je meer efficiëntie met als resultaat minder werkdruk en stress.

Bedankt voor je aandacht.
Op jouw professionele groei!

Delen via FacebookDelen via TwitterDelen via Google+Delen via LinkedInDelen via E-mail

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

« »