Tranen tijdens werktijd

Wat is de functie ervan?

Het gebeurt met enige regelmaat dat er tranen rollen tijdens intakes die ik afneem, voorafgaand aan een in-company training. Ik tref soms mensen van buitenaf die dat niet gepast vinden. Want: wat is het nut van tranen?

Diepste drijfveren

Tijdens individuele intakes gaan we op zoek naar de diepste drijfveren van de deelnemer. Ik stel veel vragen waarna de medewerker zich -laag voor laag- bewuster wordt van zichzelf. Dit doen we zodat iemand naast inzicht, invloed krijgt op eigen functioneren. De vragen gaan tijdens de intake niet zo zeer over gedrag, kwaliteiten of persoonlijke normen maar naar de motivatie achter deze lagen.

Dus: waarom doe je wat je doet?

Tranen op de werkvloer

Wat is het nut van tranen? Dat iemand emotie kan uiten, niet weg hoeft te stoppen. Emoties zijn een teken dat iets je raakt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan verdriet, maar ook aan jaloezie, vreugde of angst. Hoe mooi is dat? Iemand die in het moment de moed heeft om zijn of haar emotie aan je te tonen. Dat vind ik waardevol om drie redenen.

  • Op de eerste plaats krijgen zowel de intaker als kandidaat binnen deze communicatie een gevoel van verbinding. Emotie tonen is een fijne vorm van wederkerigheid in relatie met de ander.
  • Daarnaast werkt het tegenhouden van emotie averechts. Je kent vast het effect van opkroppen van emotie; dan komt het er op een ander moment uit. Een moment waarbij het eigenlijk niet hoort, de emotie van eerder op de dag, komt er later uit. Emotie opkroppen kan negatieve gevolgen hebben voor de gezondheid van een persoon. Het gaat soms letterlijk vastzitten en verkrampen in het lichaam. Emotie laten gaan, brengt ontspanning, je klaart ervan op. Emotie tonen, maakt dat je het een plek geeft, loslaat en daarna weer vrij bent om helder aan het werk te gaan.
  • Tot slot durft iemand met emotie een diepere laag van zichzelf te tonen. Dat bevat een eerlijkheid, een puurheid die me zeer aanspreekt. De openheid van het tonen van emotie maakt meer over de persoon zichtbaar. Openheid brengt ruimte voor inzicht en daarmee vernieuwing. Pas als iemand het lef heeft toe te staan om nieuwe inzichten te ontdekken, kan er een nieuw uitzicht worden gevormd.

Is emotie doel of middel,
oorzaak of gevolg?

Tranen zijn natuurlijk nooit doel op zich, het is geen verwachting. Tranen zijn soms gevolg van de diepgang in het gesprek. Met tranen laat iemand zich zien omdat er vertrouwen en verbinding is. Dat is de start van professionele ontwikkeling.

De persoon wordt geraakt en ontvangt inzicht in eigen diepste drijfveren. Met deze waardevolle informatie in de hand, is een meer efficiënte en effectieve communicatie mogelijk. Een eerste stap richting een nieuwe manier van communiceren, een nieuwe manier van werken, naar duurzame gedragsverandering.

Fijne groep, communicatie zonder conflict

Het valt me steeds vaker op dat deelnemers aan een training terug geven hoe fijn de groep was. Ze ervaren een veilige, prettige sfeer welke een mooie basis is voor ontwikkeling van hun persoonlijke leerdoelen.

Omdat ik het zo vaak hoor, ben ik gaan reflecteren op de oorzaak. Hoe komt het dat deelnemers de groep als veilig ervaren? Het antwoord dat ik vond, was vanwege de wijze waarop ze communiceren met elkaar. Ze leren om niet alleen te reageren op gedrag of kwaliteiten van de ander, maar op dieperliggende lagen naar elkaar te kijken.

Deelnemers ontdekken hoe het is om naast het delen van normen en overtuigingen, te kijken naar bijvoorbeeld pijn, verdriet of schaamte bij zichzelf en de ander. Op die laag is het heel eenvoudig om de collega een blijk van waardering te geven. Onze persoonlijkheid en ego kunnen dan ontspannen waardoor verdediging van een standpunt niet meer nodig is. Wat maakt dat er -over en weer- begrip is en communicatie zonder conflict.

Ieder huisje heeft zijn kruisje.

En hoe mooi is het om elkaar werkelijk te ontmoeten in communicatie, als we zien wat de drijfveer en diepste behoefte van de ander is. Het klinkt misschien vreemd of spannend. Maar het geeft openheid, eerlijkheid en verbinding. Een dergelijk veilig leer- of werkklimaat brengt efficiënte communicatie op de werkvloer, het verlaagd de werkstress omdat er minder conflicten ontstaan.

Wat raakte jou, waardoor je tot gedragsverandering kon komen?
Wanneer vond jij je tranen waardevol? Ik ben nieuwsgierig naar je antwoord op deze vragen. Als je jouw ontdekking met me deelt in onderstaand commentaarveld, inspireer je anderen en realiseren we samen efficiënte communicatie voor meer werkplezier.

Om mijn dankbaarheid voor je input te tonen, stuur ik jou de

7-daagse challenge; Timemanagement

Met deze gratis challenge kun je zelf aan het werk. Aan de hand van zelfreflectievragen en oefeningen, ontwikkel je meer efficiëntie met als resultaat minder werkdruk en stress.

Bedankt voor je aandacht.
Op jouw professionele groei!

Delen via FacebookDelen via TwitterDelen via Google+Delen via LinkedInDelen via E-mail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

« »