Meer begrip brengt efficiëntie (deel 1)

Is jouw waarde voor een ander belangrijk?

Tijdens een training voor een organisatie, gaf een deelnemer onlangs aan dat ze een waarde hoog hield, waar ze zelf ook behoefte aan had. Ze wilde voor een ander betekenen, wat voor haarzelf belangrijk en vanzelfsprekend was. Dit raakte me om verschillende redenen.

Ik deelde mijn emotie met de groep. Enerzijds omdat ik erg blij was met de inbreng van deze dame. Ze benadrukte het belang van vriendelijk zijn en rekening met elkaar willen houden. Twee onderschatte waarden in mijn ogen.

Anderzijds trof haar inbreng mij, omdat we in onze maatschappij nog hele stappen kunnen zetten op dit gebied. Respect voor elkaar opbrengen, zou ons dichter bij elkaar kunnen brengen met minder strijd en meer waardering, meer compassie.

Maar het raakte mij niet in de laatste plaats, omdat het thema respect een stokpaardje was van een leraar van mij; Dr. David Daniels. Hij is ons vorig jaar ontvallen en ik voelde me dankbaar om zijn wijsheid over te mogen dragen aan de deelnemers in deze groep.

Gouden regel

Een oude en wijdverbreide stelregel van de praktische ethiek is de Gouden Regel:

Behandel anderen zoals jij door hen behandeld wilt worden.

Het mooie is dat deze ethische norm wereldwijd gedragen wordt door diverse tradities. Of het ons in uitvoering lukt om het te realiseren, is nog een andere stap. Dit discussiepunt wil ik even laten rusten voor wat het is. Immers:

Alles wat je aandacht geeft, groeit.

Bouwen of loslaten?

Dus ook in deze, kun je beter bewust kiezen aandacht te schenken aan wat we juist wél willen realiseren. Dan zijn we aan het bouwen. Als we aandacht geven aan wat er niet is, aan onze frustratie hierin, dan laten we dát onbewust groeien. Vandaar dat ik de discussie over het gebrek aan wereldvrede bij deze loslaat.

platina regel

Ethiek vanuit verschillende tradities

Terug naar de gouden regel. In de bijbel staat deze bijvoorbeeld te lezen:

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook de ander niet.

“Soortgelijke geformuleerde, kernspreuken werden vanaf de 7e-eeuw v.Chr. overgeleverd in religieuze en filosofische teksten uit China, India, Perzië, het oude Egypte en Griekenland.” Deze tekst kunnen we vinden op Wikipedia over de Gouden Regel. Heb je interesse in de verschillende spreuken binnen diverse religieuze stromingen, volg dan deze link.

Iedereen is gelijk

De gouden regel is een mooie regel die ons leert rekening te houden met anderen. Maar met deze regel alleen, komen we er niet in alledaagse communicatie. Als we iedereen benaderen zoals we dat zelf op prijs stellen, bekijken we iedereen enkel vanuit ons eigen perspectief. Dit suggereert dat we allemaal gelijk zijn: wat ik wil en nodig heb, is precies hetzelfde als wat jij wilt en nodig hebt. Natuurlijk weten we allemaal dat de werkelijkheid anders is: we zijn niet allemaal gelijk. We zijn wel allemaal gelijkwaardig.

Verdieping op de eeuwenoude gouden regel

Daarom is er een aanvulling op de gouden regel ontstaan die het effect ervan versterkt. Dr. David Daniels sprak met enige regelmaat over de platina regel: “Treat others as they want to be treated” is even more harmonious, because it acknowledges that not everyone wants to be treated the same way.

De gouden regel verdiep je dus met de platina regel: “Do unto others as they would have you do unto them.” Je kunt dit vertalen als:

Treed anderen tegemoet zoals zij zelf benaderd willen worden.

De kracht is dat het woord ‘niet’ eruit is gehaald. Dat is vanwege drie redenen positief:

  • Onze psyche verstaat het woord ‘niet’ niet. Dus hoort ons onbewuste bij de gouden regel: ‘Wat gij … wilt dat u geschiedt, doet dat ook de ander …’. Dit is echt iets anders dan niet doen voor anderen wat we zelf niet prettig vinden. Bij het eerste ‘doe’ je iets, en bij de stelling met het woord ‘niet’ erin, ‘laat’ je iets. Een bloemetje voor iemand kopen (=doen) is toch echt vriendelijker dan de radio niet aanzetten (=laten) omdat het iemand stoort. Iets doen, vraagt meer initiatief van je: pro-actief handelen. Het vraagt om iets te geven van jezelf: tijd, energie, geld, ruimte, aandacht.
  • Wat we wel willen is toch werkelijk iets anders dan wat we niet willen… Aandacht ligt vaak bij wat we niet willen, terwijl wat we wel willen toch veel belangrijker is? Vanuit wat we wel willen, ontstaat creativiteit en oplossingen. Bijvoorbeeld klagen over regen, draagt nog geen oplossingen aan om droog thuis te komen van je werk. Als je zegt wat je wel wilt (bijvoorbeeld: droog thuis komen), is de volgende stap de vraag “hoe realiseren we dit?”.
  • Daar waar we ‘niet doen’ kunnen we beter spreken over ‘laten’ of ‘loslaten’. In mijn werk als coach en aandachttrainer heb ik ervaren dat het veel effectiever werkt om te doen wat je wel wilt. In het woord loslaten zit actie. Er zit meer actie en daadkracht in de platina regel in vergelijk met de gouden regel, zou je kunnen zeggen. Hierdoor wordt het eerder werkelijkheid, we stralen een doelgerichtheid uit en halen het resultaat daarom sneller!

Hoe stem je op elkaar af?

Hiermee sluit ik deel 1 van dit blog over de platina regel af. Volgende maand geef ik je meer inzicht in verschillende behoeften van collega’s. We bekijken hoe we allen anders zijn en hoe we beter op elkaar leren afstemmen en efficiënt communiceren.

Ik ben nieuwsgierig wat jou inspireert in de platina regel. Wat neem je mee ter overweging uit dit blog? Wil je jouw antwoord met me delen het in onderstaand commentaarveld? Zo help je anderen en realiseren we samen efficiënte communicatie voor meer werkplezier.

Om mijn dankbaarheid voor je input te tonen, stuur ik jou de

7-daagse challenge; Timemanagement

Met deze gratis challenge kun je zelf aan het werk. Aan de hand van zelfreflectievragen en oefeningen, ontwikkel je meer efficiëntie met als resultaat minder werkdruk en stress.

Bedankt voor je aandacht.
Op jouw professionele groei!

Delen via FacebookDelen via TwitterDelen via Google+Delen via LinkedInDelen via E-mail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

« »