Hollen of stilstaan?

Ontdek hoe je efficiënt werkt.

Hoe hoger de werkdruk, hoe groter de kans is dat mensen gaan jagen en rennen om voldoende te presteren. In dit blog onderzoeken we hoe je het meest effectief te werk gaat.
Je kent het wel: steeds meer stapels op je bureau, steeds meer protocollen waar aan voldaan moet worden. Er ‘moet’ van alles maar vaak binnen te weinig beschikbare tijd. Soms frustreert het dat collega’s wel hun taken af hebben zonder overuren te maken. Hoe doen ze dat toch? Ze maken zich er vast met een jantje-van-leiden van af…

Moeten of mogen?

We moeten veel van onszelf en onze werkgevers. Ik noem dat in trainingen altijd ‘het moetisme is hoog’. We begonnen dit blog er al mee: het eeuwige ‘moeten’. Moetisme gaat als een epidemie door Nederland.

Werk wordt enorm overgewaardeerd. Rust daarentegen wordt als onbelangrijk afgedaan. Het lijkt zelfs wel alsof rust een slechte naam heeft.

– Alex Soojung-Kim Pang

Het lijkt inherent aan onze cultuur dat we de norm: perfectionisme, hoog in het vaandel hebben staan. Naast de beeldspraak van het epidemie, kan moetisme tevens letterlijk ziekmakend zijn. De spanningsboog blijft te lang gespannen waardoor ons lichaam veel te verduren krijgt. Veel mensen staan op het randje van een burn-out door de hoge werkdruk. Hoe keren we dat?

Door onder meer aandacht te schenken aan ‘mogen’. Bemerk voor jezelf eens wat het verschil is tussen “ik moet de notulen nog uitwerken” of “ik mag de notulen nog uitwerken”. Bij ‘moeten’ voel ik een verkramping in mijn lichaam en bij ‘mogen’ een dankbaarheid voor de taak en de baan. In het laatste geval realiseer ik me dat het waardevol is om een baan en een functie in de maatschappij te hebben. Dat had ook heel anders kunnen zijn..

ik mag ontspannen

Taal lijkt soms futiel, maar stel je eens voor wat die verkramping of juist de dankbaarheid in ons lichaam bewerkstelligen? Je kunt zeggen dat het respectievelijk tegen en voor onze gezondheid werkt. Essentieel dus om hier een bewuste keuze in te maken!

Bewuste keuze van mindset

Het begrip ‘mogen’ kan diverse nieuwe mindsets inhouden, nieuwe normen om mee te werken. Enkele voorbeelden zijn:

  • Ik mag pauzes nemen (het verhoogd mijn productiviteit)
  • Ik mag fouten maken (het leert mij open te onderzoeken en te ontdekken wat niet werkt)
  • Ik mag mezelf waarderen om mijn resultaat (en niet alle resultaten als vanzelfsprekend ervaren)
  • Ik mag minder controle uitoefenen (loslaten en vertrouwen op dat wat er gebeurt nuttig is en ruimte geeft)
  • Ik mag af en toe minder productief zijn (zodat creatief denken ruimte krijgt)
  • Ik mag mijn kwaliteit inzien en waarderen (dit zorgt voor zingeving in mijn werkzaamheden)

Dit zijn slechts voorbeelden, een lang niet volledige reeks. Kijk vooral naar wat jou kan helpen in je professionele ontwikkeling. Welke nieuwe mindset wil jij implementeren voor een fijne balans in je professionele attitude? Welke mindset helpt jou groeien?

Balans tussen inspanning en ontspanning

Onderzoek toont aan dat overbelasting leidt tot fouten maken. Daarmee is eigenlijk het nut van rust nemen voor de productiviteit al aangetoond. Maar onderzoek het vooral zelf. Tijdens timemanagement trainingen die ik verzorg, nemen sommige deelnemers zich voor om te gaan wandelen tijdens de lunchpauze. Ze koppelen dan in de trainingsdag erna het effect hiervan terug: “ik merk dat ik fitter, opgewekt en creatiever ben na de wandeling”. Creatieve oplossingen voor uitdagingen ontstaan vaak vanuit rust en stilte. Als je onder de douche staat of in bed ligt, krijg je toch vaak de mooiste ingevingen? Oplossingsgerichtheid voor problemen stijgt dus wanneer we vaker even stil staan en afstand nemen tijdens ons werk.

Ik hoop dat mensen gaan inzien dat werk en rust complementaire grootheden zijn, die je met elkaar in balans moet brengen om succesvol te zijn.

– Alex Soojung-Kim Pang

Hoe realiseer je een balans tussen inspanning en ontspanning?

Het gaat er niet om dat hard en ambitieus te werk gaan fout zou zijn. Dit blog gaat ook niet over enkel de functionaliteit van rust aan te tonen. Dit blog is een uitnodiging om meer evenwicht te creëren tussen inspanning en ontspanning. Dat doe je praktisch gezien bijvoorbeeld door:

  • Pauzes te nemen en even tijd maken voor het eten van een stuk fruit of wandeling.
  • Iedere keer al je naar het koffie of thee gaat halen, breng je aandacht naar je voeten. Je denkt als het ware aan je voeten waardoor je hoofd leeg wordt. Rol je voeten bewust en aandachtig af. De stilte van binnen verhoogd je productiviteit, je boog is even minder gespannen.
  • Tijdens de pauze niet over werk te praten en/of denken. Even werkelijk aandacht voor zaken waar jij van op kunt laden.
  • Neem je werk niet mee naar huis. Trek een duidelijke grens tussen werk en vrije tijd. Dan voelt je lichaam het verschil tussen de inspanning van stevig werk verrichten en de ontspanning van je vrije tijd invulling.
  • Maak een bewuste keuze tussen twee verschillende vormen van ontspanning. Enerzijds een actieve, uitdagende ontspanning en anderzijds een ontspannen, passieve vorm van rust. Voorbeelden van de eerste vorm zijn sporten, tuinieren of iets kunstzinnigs realiseren. Daarnaast zijn een saunabezoek, dutje doen, een uitgebreid bad nemen voorbeelden van een ontspannen vorm van rust. Experimenteer eens met deze beide vormen in je vrije tijd af te wisselen.

Hopelijk zijn dit verfrissende ideeën om jouw werkdruk te verlagen. Ik ben nieuwsgierig naar welke nieuwe mindset jij gaat implementeren. Wat mag je van jezelf en hoe ontspan jij tijdens je werkdag? Ik lees graag je ervaring in het commentaarveld terug. Wil je dit met anderen delen om hen te inspireren?

Gratis timemanagement-challenge

Om mijn dankbaarheid voor je input te tonen, stuur ik jou de

7-daagse challenge; Timemanagement

Met deze gratis challenge kun je zelf aan het werk.
Aan de hand van zelfreflectievragen en oefeningen, ontwikkel je meer efficiëntie met als resultaat minder werkdruk en stress.

Bedankt voor je aandacht.
Op jouw professionele groei!

Delen via FacebookDelen via TwitterDelen via Google+Delen via LinkedInDelen via E-mail

4 reacties op “Hollen of stilstaan?”

  • Magda Visser schreef:

    Mooi blog Vick!
    Het omdraaien van moeten naar mogen is de sleutel. Juist dan bereik je wat je hard werkend juist niet bereikt. Dit inzicht kan ervoor zorgen dat je het ook echt om gaat draaien. Op het moment dat je die sleutel niet meer kunt vinden en gebruiken, moet je echt aan de bel trekken, want dan gaat het moetisme (leuke term) met jou aan de haal.
    Dankjewel!

  • Vick Nieuwenhuis schreef:

    Precies Magda, als het moetisme doorslaat bereiken we het tegenovergestelde van een gezonde, productieve werkweek. Dan wordt het tijd om hulp te vragen en de sleutel te zoeken. Dank voor je input!

  • Harry Linde schreef:

    Hallo Vick, Ik weet niet of je het gezien hebt, maar dit plaatste ik onlangs op de tijdlijn van mijn Facebookpagina. M/i slaat het regelrecht op de inhoud van jouw onderwerp.

    Hier komt ie:

    Laatste twee alinea’s van dit mooie artikel:

    Probleem is: het Westerse schoolsysteem duwt kinderen door de nadruk op toetsen en cijfers juist in tegenovergestelde richting, zo schrijven Kyla Haimovitz en Carol Dweck in het boek van Brummelman en Thomaes. „Goed presteren wordt belangrijker gevonden dan leren. Onderzoek laat zien dat veel leerlingen denken dat toetsen niet alleen iets zeggen over hun huidige vaardigheden, maar ook over hun intelligentie in het algemeen – waar ze de rest van hun leven mee moeten doen.” De gevolgen daarvan, zo schrijven ze, zijn angst- en paniekaanvallen bij jonge kinderen, een lage motivatie en weinig tot geen plezier in het leren.

    Hoe moet het dan wél? Complimenteer niet alleen de kinderen met hoge cijfers. Maar juist ook zij die goed hun best hebben gedaan. Geef als docent aandacht aan het proces tot het antwoord, in plaats van alleen aan het juiste resultaat. Stop met het labelen van leerlingen als ‘goed’ of ‘getalenteerd’ omdat anderen zich daardoor langzaam of dom voelen.
    https://www.nrc.nl/nieuws/2017/12/01/zeg-nooit-je-bent-een-kunstenaar-in-de-dop-a1583383

  • Vick Nieuwenhuis schreef:

    Dank je wel voor je fijne aanvulling Harry. Ik had het artikel nog niet gelezen. Hoe mooi zou onze wereld zijn als we kinderen op de lagere school zelfvertrouwen, daadkracht, weerbaarheid en zelfwaardering meegeven? Als we naast geschiedenis en rekenen meer tijd en aandacht besteden aan het leren van bewust keuzes maken, daarvan de consequenties ervaren en een commitment maken met onze keuzes? In mijn werk als coach mag ik volwassenen ondersteunen een groeistap te zetten in hun kwaliteiten en keuzes. Maar ons onderwijs zou meer van waarde kunnen zijn, wanneer er een krachtige basis gelegd wordt in het waarderen van de unieke combinatie van kwaliteiten in ieder kind. Ik pleit voor meer aandacht voor zingeving en eigenheid van ieder mens!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

« »