Bestaan goed en fout wel? (deel 1)

Onderzoek je motivatie om goed te willen doen

Tijdens in-company training tref ik veel mensen die goed willen presteren, die het steeds beter willen doen. Je zou dat –tot op zekere hoogte- als een energielek kunnen zien. Hoe ga je daarmee om?

Verschil tussen goed en fout.

Natuurlijk zien we een ondergrens waarover we allemaal wel eens zijn dat het ‘fout’ is. Dat is bijvoorbeeld wanneer bepaalde normen of wetten worden overschreden, mensen vervallen in crimineel gedrag; stelen of agressiviteit gebruiken. Ook op de werkvloer zien we sommige medewerkers protocollen of afspraken aan hun laars lappen. Acties zijn pas echt fout wanneer het grote nadelige gevolgen heeft, wanneer de consequenties van de fout veel mensen treffen. Over alles wat beneden deze ondergrens valt hebben we het nu even niet.

Je zou van een bovengrens kunnen spreken wanneer we het hebben over prestaties van mensen. In de sport maar ook in het bedrijfsleven of andere sectoren zien we mensen scoren en zichtbaar zijn met meer dan bovengemiddelde resultaten. Over alle prestaties boven de bovengrens gaat het in dit blog evenmin.

Waar ligt de grens tussen goed en fout?

Sluit de ondergrens naadloos aan op de bovengrens, of zit daar een (grote) marge tussen van gemiddelde prestaties? Een grote ruimte waar het eigenlijk wel prima is, waar de gemiddelde kwaliteit de scepter zwaait. Misschien vind je die middenmoot maar zozo. Dan nodig ik je helemaal uit om verder te lezen, kijken wat er voor jou te ontdekken valt in deze overweging.

Als de onder- en bovengrens op elkaar aansluiten zou er alleen maar ‘goed’ en ‘fout’ bestaan en geen ‘gulden middenweg’, zoals we dat niet voor niets zo mooi noemen. Onze werktijd zou dan bestaan uit dagen met een hoge productie, spectaculaire resultaten en grandioze successen of dagen waarin we slecht presteren, onze targets niet halen. Zo zwart-wit zit de werkelijkheid volgens mij niet in elkaar. Dus ik ga er van uit dat de gulden middenweg wel een plek in neemt in onze werkdag. De gulden middenweg als nuance tussen goed en fout.

De gulden middenweg.

Misschien zie je een gemiddelde als niet aantrekkelijk. Dat is interessant om te onderzoeken. Want waarom is het voor jou iets om van weg te bewegen? Iedere persoonlijkheid kent een andere motivatie om niet gemiddeld te willen zijn. Het enneagrammodel kent bijvoorbeeld de volgende 9 drijfveren om goed te willen doen. Welke herken jij?

  • type 1 * Zoek je naar perfectie, precisie, verbetering en detail, ben je bang voor kritiek
  • type 2 * Wil je alleen je goede kant laten zien en ben de vuile was niet buiten willen hangen
  • type 3 * Wil je juist shinen en applaus, je gewaardeerd voelen, boven het maaiveld uitkomen
  • type 4 * Wil je anders, uniek, bijzonder en authentieker zijn dan de middenmoot
  • type 5 * Wil je meer begrijpen, weten en analyseren dan met gemiddeld resultaat haalbaar is
  • type 6 * Ben je eerder bang om niet te voldoen en de ondergrens te bereiken
  • type 7 * Wil je de tijd optimaal benutten en je vastbijten in een fascinatie, er helemaal voor gaan
  • type 8 * Ben je gericht op actief bezig zijn en veel levenslust voelen, daadkrachtig zijn
  • type 9 * Heb je tijd nodig voor nuancering en zoeken naar de meest harmonieuze vorm

Het verschil in drijfveren is voor nu voldoende om op te reflecteren. In deel 2 van dit blog onderzoeken we de volgende keer hoe we balans realiseren tussen ambitie en tevredenheid.

Voor nu ben ik benieuwd welke drijfveer je herkent, waardoor blijf jij streven naar het goede te doen?
Als je jouw zelfreflectie met me deelt in onderstaand commentaarveld, inspireer je anderen en realiseren we samen efficiënte communicatie voor meer werkplezier.

Om mijn dankbaarheid voor je input te tonen, stuur ik jou de

7-daagse challenge; Timemanagement

Met deze gratis challenge kun je zelf aan het werk. Aan de hand van zelfreflectievragen en oefeningen, ontwikkel je meer efficiëntie met als resultaat minder werkdruk en stress.

Bedankt voor je aandacht.
Op jouw professionele groei!

Delen via FacebookDelen via TwitterDelen via Google+Delen via LinkedInDelen via E-mail

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

« »