Bestaan goed en fout wel? (deel 2)

Is je werkdag productief én ontspannen?

In deel 1 van dit blog onderzochten we de motivatie om iets goed te willen doen, de drijfveer die naar perfectie streeft kan een andere oorsprong hebben. Deel 2 laat zien hoe je ontspanning vind. Hoe kun je het streven loslaten; ervoor zorgen dat je werkdag productief én in balans is.

Visie en smaak

Wat de een goed vindt, is in de ogen van een ander fout. Zijn goed en fout niet simpelweg visieverschillen? Misschien is het een kwestie van smaak zoals bijvoorbeeld goede muziek.. Goed of fout zou heel relatief kunnen zijn, afhankelijk van het referentiekader van de persoon die het waardeoordeel uitspreekt.

Over smaak valt niet te twisten.

Wat brengt de gulden middenweg: gevangen in automatisme of keuzevrijheid?

Als je altijd doelen stelt en streeft naar resultaat dan is dat eenzijdig gedrag, een automatisme. Wanneer je snel tevreden bent en meestal niet doelgericht opstelt dan is dat eveneens eenzijdig. We worden veelzijdiger wanneer we bewust kunnen kiezen voor wat in het moment efficiënt is.

Soms is dat accepteren dat het resultaat gemiddeld is. Je daarbij neerleggen geeft rust en ontspanning, je stress zakt weg. En een andere keer is het wel er helemaal voor gaan, je nek uitsteken voor een hoog ambitieus plan. Het verschil tussen tevredenheid en ambitie brengt balans, je benut de keuzevrijheid.

Evenwicht tussen tevreden en ambitieus

Dus, ik pleit hier niet voor streven naar de gulden middenweg, noch naar expres goed of juist fout te handelen. Ik stel voor om in het moment bewust en helder te kiezen wat de juiste koers is voor jou, je team en organisatie. Dan worden we efficiënt en effectief in ons werk omdat we helder prioriteren.

Hoe bereik je die balans?

Door even stil te staan en bewust te kiezen zoals te lezen is in dit blog. Maar ook door alle drie de niveaus te waarderen: er is een tijd voor perfectie, een tijd voor de gulden middenweg en een tijd voor tevredenheid. Als je altijd excelleert voelt het niet meer bijzonder. Juist door afwisseling van de drie niveaus ervaren we de specifieke waarde van tevredenheid, gulden middenweg en uitblinken.

Tijd tekort

Ik hoor vaak medewerkers zeggen dat ze zichzelf verliezen in het goed willen doen. Het kost veel tijd, energie en aandacht. Meer dan ze tot hun beschikking hebben. Mijn man gaf onlangs aan dat hij een half uur langer had doorgewerkt om zijn werk af te maken. Zijn we niet allemaal af en toe zoals mijn man?
De keuzes die je hierin hebt zijn:

  • Je stipt aan de tijd houden en ‘nee’ zeggen tegen bepaalde taken (met het risico dat je het conflict met collega’s of opdrachtgevers aan moet gaan)
  • Overwerken en de taken afmaken (met het risico om jezelf tekort te doen, en het werk-privé evenwicht uit balans te laten raken)
  • Of alle taken sneller doen, minder gedetailleerd, korter door de bocht (met het risico op kwaliteitsverlies)

Welke keuze maak jij automatisch? Ga je voor minder veel doen, overwerken of minder gedetailleerd doen? Deze keuze bewust maken en erin voor afwisseling zorgen tijdens je werkweek geeft je lucht, ruimte en tijd.

Innerlijke criticus

Essentieel is het om je aandacht niet op de risico’s te focussen. Maar wel bewust te kiezen tussen taken delegeren/niet doen, overuren maken of sneller werken. Wat je dan doet, is het streven naar de bovengrens loslaten, de ambitie naar perfectie loslaten. Over hoe je los kunt leren laten, ontdek je in dit blog. Want de grootste kwelgeest is vaak onze innerlijke criticus die er iets van vindt. Die kritische stem in je hoofd los leren laten is een heel proces.

Bewust kiezen

Alles komt dus neer op leren bewust te kiezen. Anders blijft onze innerlijke criticus zeuren in ons hoofd. Dat is pas écht een energielek! Maak gebruik van de uitnodiging om te waarderen wat je wel hebt gepresteerd en accepteer dat het niet iedere dag 100% kan zijn.

Ik ben nieuwsgierig wanneer het bewust kiezen jou veel energie gaf.
Als je deze zelfreflectie met me deelt in onderstaand commentaarveld, inspireer je anderen en realiseren we samen efficiënte communicatie voor meer werkplezier.

Om mijn dankbaarheid voor je input te tonen, stuur ik jou de

7-daagse challenge; Timemanagement

Met deze gratis challenge kun je zelf aan het werk. Aan de hand van zelfreflectievragen en oefeningen, ontwikkel je meer efficiëntie met als resultaat minder werkdruk en stress.

Bedankt voor je aandacht.
Op jouw professionele groei!

Delen via FacebookDelen via TwitterDelen via Google+Delen via LinkedInDelen via E-mail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

« »